Harold and Maude

Varför har ingen berättat för mig om den här underbara filmen? Visst har min mor alltid fått något lite drömskt i blicken då filmen kommit på tal vilket har fått mig att förstå att den måste vara speciell och ligger henne nära om hjärtat. Jag har till och med kunnat dra slutsatsen att det även förmodligen innebär att den skulle kunna te sig speciell också för mig om jag kollade på den. Och att det är en klassiker har inte undsluppit mig. Men jag vet inte. Jag är ingen finsmakare när det kommer till film, det är oftast en förströelse, underhållning, något som kan få tankarna på annat i ett par timmar. Därför ligger någon slags ofrivillig spärr mot allt som kan kännas för svårt, för konstnärligt, för djupt och rörande, för gammalt eller för okänt.

Men igår kollade jag på Harold and Maude. Och det var bara kärlek. Helt underbar rulle. Och vilken humor. Om mitt öppna sinne hade en del medvind av den sköna dimman som kom av en peakande febertopp kombinerat med en hemmagjord huskur bestående av tre glas vin låter vi vara osagt. Roligt hade jag i alla fall. Klar favorit.

Och Bud Cort som spelar Harold är faktiskt även med i en annan film som ligger mig varmt om hjärtat: But I'm A Cheerleader. I något äldre format. Killen har uppenbarligen smak.

image45
Ruth Gordon -  i filmen a.k.a. Maude - vilken sköning. Också namne med min mor Maud - också kallad mamma Mäd. Undrar om min mor kommer bli en lika skojig tant?

I morse vaknade jag av att Gudrun och Pers syskon eller kusin gjorde framfart genom Småland. Jävlar vilket blåsväder. Tror det här är första gången jag faktiskt lyckats befinna mig i Hultsfred i sanningens ögonblick. När Per levde som mest var jag, Håke och Malin på resande fot från Groningen men kom inte längre än Malmö. Trots den enorma gästfriheten vi då upplevde från Korro och Hampus som tog oss under sina vingar så är jag den här gången rätt glad att befinna mig på hemmaplan. Åh mitt sofflock - how sweet is your embrace.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback