Forest Fone

Om man ska rangordna mer eller mindre bra ursäkter att stanna inomhus en dag som denna, som bäst kan beskrivas som den officiella ankomsten av sommaren med sin klarblå himmel, strålande solsken och extrema shortsläge, så ligger nog Forest Fone högt på listan. Folk som känner mig det minsta lilla vet redan att jag har en förkärlek för dom där Tegan and Sara. Jag tycker på många sätt att de är bäst. Och roligast. De är från Kanada, är tvillingar och gör fantastisk popmusik. Så hur glad blir jag inte när jag hittar en youtubedokumentär över inspelningen av senaste skivan, The Con, med 6-7 minuter långa kapitel per låt på skivan? Väldigt glad förstås. Som återkommande gräsänka är det här det perfekta sättet att slå ihjäl två timmar på. I väntan på vad vet jag inte, något annat. (Vilket är ett helt annat ämne - hur ironiskt är det inte att när man jobbar dygnet runt så längtar man efter den där helt lediga dagen då man kan göra absolut ingenting, och när den lediga dagen kommer vet man inte vad man ska göra av sig själv).

Så, i alla fall, vi får följa Tegan and Sara i studion i Portland OR, tillsammans med bl.a. producenten Christopher Walla från Death Cab For Cutie och lite andra sköningar. Varvat med musikinspelandet sitter de i "skogen" och ringer upp folk från en gigantisk, gul telefon. Mamman, styvpappan, skivbolagssnubben, managern, en kusin, en vän, Northern State-folk, osv. Och så syskonbråkar de. Och det är jätteunderhållande. Och man får en helt ny  dimension av kärlek för The Con när man får följa hur varje låt spelades in. Och en helt ny respekt för Death Cab For Cutie - Tegan and Sara lånar deras trummis Jason McGerr för hela inspelningen och förutom att verka vara en ödmjuk och laidback snubbe så är han helt överjävlig på trummor. På ett så sofistikerat, oväntat och kreativt sätt. Jag har faktiskt aldrig sett något liknande.

Här är första kapitlet av Forest Fone. Öppningsspåret I Was Married. Se och njut.



...och här hittar ni resten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback