Mates of State är tillbaka

Tacka gudarna för att Ella Blixt finns. Eller hennes föräldrar kanske snarare. Men ändå - tacka, var tacksam. Jag är tacksam. Jag förstår inte hur jag kan få jobba med det jag gör och samtidigt helt missa att Mates of State släpper ny skiva. Men så var det, nu är det åtgärdat dock. Ella skrev ett mail med cirka tusen utropstecken och kärleksförklaringar för deras nya skiva. Så jag fick panikinhandla på itunes, även om Mates of State är ett band jag gärna vill ha på en sådan där mysig plastskiva som jag rippar in i datorn och sen låter damma loss i min osorterade Billy bokhylla med resten av min fysiska skivsamling. För vidare kan jag inte gå, jag är fortfarande inte helt säker på att något verkligen finns om det inte går att ta på.

Re-arrange us heter skivan. Tog mig ungefär fem nanosekunder att fatta hur mycket jag älskar den och hur mycket jag saknat dem. Det är något särskilt med Mates of State, något utöver melodierna, drivet och den sköna kombinationen av skrik & skönsång i stämmor. Det är något högtidligt över låtarna ibland. Det känns som att de står raka i ryggen och förkunnar något med stolthet och emfas. Och det är så vackert. Så jävla vackert.

Gillar man Mates of State så ska man inte backa för att kolla in Ellas band heller, it's a musical! heter det och har en hel del beröringspunkter med ovannämnda. En sättning som utgår från orgel och trummor - check. Kille och tjej som sjunger och skriker i stämmor - check. Oemotståndliga stycken popmusik - check. It's a musical håller för tillfället på att slutmixa, sen ska skiva komma och förhoppningsvis världsdominans och kärlek från hela universum. För det förtjänar de. Tycker jag.

image62

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback