The Blow kommer

Den 2 november tänker i alla fall jag hitta en väldigt logisk och fin anledning att befinna mig i huvudstaden. Då kommer världens bästa The Blow och spelar på Debaser Medis. Jag är hedrad å hela Sveriges vägnar. Mitt absolut grymmaste konsertminne i fjol var när jag & råttan på CMJ Music Marathon i New York med en hårsmån lyckades ta oss in på ett fullpackat Irving Plaza där bl.a. The Blow skulle spela den kvällen. Jag hade hört en låt innan genom mitt researcharbete som jag gjorde på mer eller mindre varje band i hela CMJs line-up - Parenthesis. Grym poplåt tänkte jag, det här måste jag kolla in. Totalt knockad blev jag. Jag köpte ALL hennes merch. Fem album och en t-shirt. Jag gick fram och glodde som en nyfrälst på allt som låg framme och snubben bakom merchbordet frågade vad jag önskade. Jag sa: I want it all. Haha, sa snubben och småskrattade lite tillsammans med sin kollega åt att jag var lite rolig sådär (grejen är att även när jag är helt allvarlig så tenderar det jag säger ändå att framstå som ironiskt, det är mitt state-of-the-art tydligen). Jag sa: No seriously, I want it all. Den här gången trodde han mig. Jag kunde ana en viss beundran (eller freakshow-fascination) i hans ögon. Jag kände mig som kung i baren. Eller queen vid merchbordet. Fan vilken godispåse jag fick med mig hem den kvällen. Helt sanslöst. Och vilka minnen från konserten. Det är inte bara världen grymmaste indie-lofi-elektro-bling-bling-rnb-popen med kanske världens grymmaste texter. Khaela, som hon heter hon som är The Blow (solo igen efter att ha varit duo med Jona ett par år), råkar också vara den typ roligaste, kvickaste och smarta människan jag någonsin sett på en scen. Hon är som Ellen Degeneres. Hon dansar rolig dans. Hon utstrålar sjukt mycket självdistans. Och precis hela publiken var fångad, förtrollad. Hakan i golvet, smilbanden uppe vid öronen, händerna vevandes i luften, ögonen ut som pingpongbollar för att inte missa en millisekund av Khaelas where- & whatabouts. Och Irving Plaza är ändå ett hyggligt stort ställe, över tusen personer får plats.

image14

På Debaser Medis är hon förband till Club 8. Det är Svenska Musikklubben som arrangerar (vi älskar faktiskt Svenska Musikklubben - det är en bra klubb det). Info hittar man
här.

Och ja just det  - var kommer då Khaela/The Blow ifrån? Ja just det - Portland, Oregon. Kanada och Portland är skiten helt enkelt. Del 1 av hyllningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback