En geografisk analys av min musiksmak

I dag skedde historia på min last.fm. Tegan & Sara förlorade sin förstaplats på topplistan över mest lyssnade artister till Basia Bulat. Betyder det här att jag älskar Basia mer än tvillingarna? Det vet jag inte, förmodligen inte. Vad jag vet är dock att Tegan & Sara innehavt förstaplatsen sedan början av min last.fm-karriär för snart ett år sedan. Och att det är sjukt mycket Kanada över hela listan.

En snabb geografisk analys av mina topp tio mest lyssnade artister visar följande:

1. Basia Bulat (403)..................Kanada
2. Tegan & Sara (399)..............Kanada
3. The Shins (236)....................Portland, OR
4. Young & Sexy (230)..............Kanada
5. Radiohead (221)..................Oxford, UK
6. The Blow (217)......................Portland, OR
7. Feist (207)..............................Kanada
8. Hästpojken (190)..................Göteborg, SWE
9. Beirut (186)............................Kanada
10. Vampire Weekend (172)...New York

Radiohead kan man ju säga finns där på gamla meriter, jag sökte mig till deras världsbild när jag var 17. Då var England helt klart i centrum av mitt attention span. Resedrömmarna handlade ofta om London och deras skivaffärer och second hand-butiker.

Lite förvånad blir jag över Sveriges svaga representation, i min självbild ser jag mig själv som någon som lyssnar rätt mycket på svenskbördig musik. Och att det är Göteborg av alla städer som letar sig upp på topplistan. Det är inte bara Hästpojken, längre ner på listan dyker också Sambassadeur och My Darling YOU! upp. Tydligen identifierar jag mig mycket mer med göteborgare än vad jag själv hade en aning om.

Men sen då - Kanada och Portland. De här ställena verkar ju ha någon slags metafysisk dragningskraft på mig. Båda ligger norrut. De befolkas av människor med skäggväxt och flanellskjortor. De genomlider samma mörka vinterhalvår som Sverige. Vi är nordbor och delar förmodligen ett sinne färgat av melankoli och svårmod. Vi är antitesen till Kalifornien och Miami Beach. Dalkullan i mig känner sig väl hemma någonstans i det här antar jag.

Och så lite indiekredd från det stora äpplet som summan av kardemumman. Så var den geo-psykologiska profilen av mig klar för den här gången.


Kommentarer
Postat av: Hanzan

Ahh.. Basia Bulat!
Måste hitta hennes platta, Snakes & Ladders är ju hur bra som helst.

2008-02-28 @ 09:56:49
Postat av: evilace

Ja hon är lovely. Och om du ändå ska leta upp skivan så leta upp ep:n In The Night också, för den är också makalös.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback