När råttan är borta...

...ligger Evil Ace på sofflocket och börjar om från början med den kanske mest fantastiska serien i mannaminne: Gilmore Girls.

Och det är nästan så att det kan kompensera det faktum att jag prickat in högformen av en influensa precis lagom till den inplanerade roadtripen till Göteborg och P3 Guld. Det är inte första gången det händer. Vankande gala eller festtillfälle och ni kan vara säkra på att jag är nere för räkning med feber och snörvel. Och vis av erfarenhet vet jag att det vare sig är en bra idé eller ens värt besväret att försöka gaska upp sig och gå i alla fall.

Så home is where I'll be denna helg. Till råga på allt helt ensam också. Surt nog är det helt mitt eget fel. Det var jag som kom med den lysande planen att jag och råttan skulle kombinera P3 Guld med en weekend i Uddevalla. Så även om jag faller bort så måste ändå råttan åka, vilket lämnar mig helt ensam hemma själv över helgen. Miserabelt. Patetiskt. Jag gillar verkligen att hänga hemma, till och med allena kan vara helt okej. Och visst finns det en tjusning i att man faktiskt inte kan eller får röra sig längre sträckor än till köket för att hämta nytt kaffe eller en lussebulle i ett par dagar, men delen där råttan ska göra sin sorti med vetskapen om att hon kommer att vara borta och utom räckhåll när man är som ynkligast uppbådar alltid en viss känsla av ångest och saknad.

Men som tur är har jag ju Gilmore Girls. Kan det finnas ett mer gyllene tillfälle att inleda tredje ronden och se om serien från början? Nej, just det. Det är perfekt.  Har precis avklarat pilotavsnittet. Får nästan rysningar när jag ser det. Ren och skär magi. Alla detaljer som var aningen annorlunda då. Hur sakta de pratar (jo faktiskt) jämfört med de senare säsongerna. Ljussättningen, första presentationen av Stars Hollow och Luke's Diner, låtvalet, hur genialiskt man presenteras för alla karaktärer och nästan lär känna dem redan under första avsnittet. Jag tror att det här måste vara den bästa serien någonsin. Det är synd, skam, skandal och världssorg att den inte existerar längre.

image44


Kommentarer
Postat av: Je suis une bra parti

fan är du sjuk! Attans! du får ta hand om dig och gosa med your lil' lamb!

ska försöka att inte proppsa på att du ska bli politiker...men man kan ju inte gömma sig från sitt öde;).

puss å kram!

Postat av: Bozo

nu måste Bozo kika fram ur garderoben med en liten bekännelse... Gilmore Girls är jävligt bra!

2008-01-18 @ 16:14:41
Postat av: evilace

Men Bozo, vad gör du i garderoben?

2008-01-18 @ 23:34:21
URL: http://evilace.blogg.se
Postat av: Therese

Pilotavsnittet är sjuuukt konstigt jämfört med alla andra avsnitt. Speciellt alla konstiga håll dom kommer ifrån när dom ska till Luke's m.m. Det här är nog förresten världens bästa serie att se i sträck. Jag klarade alla 7 säsonger på en månad, varav tre veckor gick jag i skolan. Hähä.

2008-01-21 @ 20:58:16
Postat av: evilace

Ja visst är den! Men det är också lite kul att se hur de inte hade slipat allt till första avsnittet. Sen att Kirk medverkar men som en annan karaktär "Mick", bredbandsinstallatören. Och sen att Lorelai den äldre, Richards mamma, i ett av de tidigare avsnittens fredagsmiddagskonversationer hänvisas till som död. Sen dyker hon upp och lever senare i serien.

2008-01-24 @ 12:38:28
URL: http://evilace.blogg.se
Postat av: evilace

Ja visst är den! Men det är också lite kul att se hur de inte hade slipat allt till första avsnittet. Sen att Kirk medverkar men som en annan karaktär "Mick", bredbandsinstallatören. Och sen att Lorelai den äldre, Richards mamma, i ett av de tidigare avsnittens fredagsmiddagskonversationer hänvisas till som död. Sen dyker hon upp och lever senare i serien.

2008-01-24 @ 12:44:31
URL: http://evilace.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback